Svar: Mælkebehov - fravalgt amning

16. oktober 2022

Alder:
11 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev - og det er helt okay, at du ofte er i "tvivl om et eller andet", det er jo det, jeg er her for:)

Det lyder umiddelbart, som om at din datter får sit behov for mælk fint dækket. Hun får modermælkserstatning af kop to gange dagligt, hun får havrefras opblødt i mme, og jeg går ud fra, at du også stadig bruger lidt mme i hendes grød og mos. Det er rigtig fint og ja, du har helt ret i, at der ikke er nogen grund til at introducere en flaske med den alder hun har.

Hendes behov for forskellige næringstoffer og herunder især kalk og jern dækkes via en varieret kost, og når jeg ser dagsplanen igennem, så ser det ud som om, at hun spiser mad fra alle fødevaregrupper. Det er super godt.

Hun må gerne få lidt surmælksprodukt nu. Det kan være neutral sødmælksyoghurt, lidt A38 (3.5%) eller lidt tykmælk. Hun bør ikke tilbydes mere end max. 100 ml dagligt, og du kan selv søde det med lidt frisk frugt og bær, ligesom du også gerne må komme fint hakkede nødder, lidt rugbrødsdrys eller lignende på.

Netop nødder, mandler osv. er f.eks. en kilde til kalk (vigtigt at hakke dem meget), det samme er ost, som jeg kan se, at hun også spiser, og hun må også gerne få lidt sovs til sin mad. Derudover får hun kalk via f.eks. ...

Annonce

... broccoli, grønkål, bønner, rød- og hvidkål, persillerod, pastinak, selleri og porre... Der er også kalk i fuldkorn, så det er godt at variere mellem de lysere brødtyper og fuldkornstyperne, det samme gælder f.eks. pasta. Hun må også gerne få makrel i tomat, marinerede sild og lignende - fisk med små ben indeholder også kalk.

Hendes jernbehov sikres især via kød, gerne indmad som lever (leverpostej tæller med), også æg kan gives, ligesom fisk også er godt. Der er også jern i fuldkorn, og du kan med fordel give frugt og bær sammen med havregrød og bananpandekager og lignende, fordi især c-vitamin vil være med til at fremme optagelsen af jern. Måske kan hun lide syltede rødbeder - det sviner lidt, men de indeholder også jern... :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Så - ingen grund til at bekymre dig. Det er rigtig fint, at hun selv har sagt amningen fra, det er den letteste måde for alle at stoppe på. Der er ingen grund til at introducere en flaske, og når hun bliver 1 år, så vil hun stille og roligt skulle tilbydes lidt letmælk i stedet for mme. Hun spiser fra alle fødevaregrupper og lyder til at blive rigtig fint dækket ind med forskellige næringstoffer - det eneste tilskud du umiddelbart fortsat bør give hende er det daglige tilskud af d-vitamin:)

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne