Svar: Mælkebehov - fravalgt amning
16. oktober 2022
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev - og det er helt okay, at du ofte er i "tvivl om et eller andet", det er jo det, jeg er her for:)
Det lyder umiddelbart, som om at din datter får sit behov for mælk fint dækket. Hun får modermælkserstatning af kop to gange dagligt, hun får havrefras opblødt i mme, og jeg går ud fra, at du også stadig bruger lidt mme i hendes grød og mos. Det er rigtig fint og ja, du har helt ret i, at der ikke er nogen grund til at introducere en flaske med den alder hun har.
Hendes behov for forskellige næringstoffer og herunder især kalk og jern dækkes via en varieret kost, og når jeg ser dagsplanen igennem, så ser det ud som om, at hun spiser mad fra alle fødevaregrupper. Det er super godt.
Hun må gerne få lidt surmælksprodukt nu. Det kan være neutral sødmælksyoghurt, lidt A38 (3.5%) eller lidt tykmælk. Hun bør ikke tilbydes mere end max. 100 ml dagligt, og du kan selv søde det med lidt frisk frugt og bær, ligesom du også gerne må komme fint hakkede nødder, lidt rugbrødsdrys eller lignende på.
Netop nødder, mandler osv. er f.eks. en kilde til kalk (vigtigt at hakke dem meget), det samme er ost, som jeg kan se, at hun også spiser, og hun må også gerne få lidt sovs til sin mad. Derudover får hun kalk via f.eks. broccoli, grønkål, bønner, rød- og hvidkål, persillerod, pastinak, selleri og porre... Der er også kalk i fuldkorn, så det er godt at variere mellem de lysere brødtyper og fuldkornstyperne, det samme gælder f.eks. pasta. Hun må også gerne få makrel i tomat, marinerede sild og lignende - fisk med små ben indeholder også kalk.
Hendes jernbehov sikres især via kød, gerne indmad som lever (leverpostej tæller med), også æg kan gives, ligesom fisk også er godt. Der er også jern i fuldkorn, og du kan med fordel give frugt og bær sammen med havregrød og bananpandekager og lignende, fordi især c-vitamin vil være med til at fremme optagelsen af jern. Måske kan hun lide syltede rødbeder - det sviner lidt, men de indeholder også jern... :)
Så - ingen grund til at bekymre dig. Det er rigtig fint, at hun selv har sagt amningen fra, det er den letteste måde for alle at stoppe på. Der er ingen grund til at introducere en flaske, og når hun bliver 1 år, så vil hun stille og roligt skulle tilbydes lidt letmælk i stedet for mme. Hun spiser fra alle fødevaregrupper og lyder til at blive rigtig fint dækket ind med forskellige næringstoffer - det eneste tilskud du umiddelbart fortsat bør give hende er det daglige tilskud af d-vitamin:)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske